Сайт Інформаційно-бібліографічного відділу є частиною бібліотечного порталу lib.kherson.ua
Новини
13.08.2018 07:27

Зустріч з "Ромео та Джульєттою" в Одесі
Цього літа я вперше відвідала Одеський художній музей. Гарна...

02.08.2018 09:18

Великий Кобзар на лавці...
26 липня в Одесі стартував XXII книжковий ярмарок «Зелена...

30.07.2018 12:34

Зустрічайте: друге видання каталогу місцевих видань "Надруковано в Херсоні. 1842-1991"
Дев’ять років тому Херсонська обласна універсальна...



Галерея


Гість | Увійти
Версія для друку
Наші публікації: ЕБ > Пам'ятки читачеві > Пенсійна реформа в Україні: головні зміни

ПЕНСІЙНА РЕФОРМА В УКРАЇНІ : ГОЛОВНІ ЗМІНИ
(пам’ятка читачеві)

Шановні читачі!

Пенсійна реформа в Україні – одна з найактуальніших тем сьогодні. 3 жовтня 2017 р. Верховна Рада України підтримала новий закон, який гарантує підвищення мінімальної пенсії.
Головні зміни в пенсійній системі від 1 жовтня 2017 року:  прожитковий мінімум для пенсіонерів становитиме 1 452 грн., а не 1 312, як зараз; розмір пенсії для дітей-інвалідів, пенсіонерів, які не мають повного стажу, виросте з 949 до 1 373 грн.

Пенсійний вік і правила призначення пенсії

Сучасна українська система солідарного пенсійного забезпечення через коло різних причин опинилася перед низкою проблем, серед яких важливими є: критичне співвідношення пенсіонерів і працюючих (12 і 12,8 млн. відповідно); відсутність достатніх ресурсів для забезпечення гідного рівня пенсій і нівелювання залежності розміру пенсії від сплачених внесків.
Відтак оголошена Урядом реформа чинної солідарної системи пенсійного забезпечення має стимулювати працююче населення до сплати єдиного внеску із легальної заробітної плати та визначити внутрішні джерела для того, аби солідарна система була самодостатньою.
За пропозиціями Кабінету Міністрів України зберігається право виходу на пенсію у 60 років, але за умов наявності страхового стажу 25 років.
З метою стимулювання продовження роботи після досягнення пенсійного віку у 60 років пропонується залишити чинну систему доплати (бонусу) за більш пізній вихід на пенсію – 0,5 % від нарахованої пенсії за кожен додатковий місяць страхового стажу (або 6 % за рік). У випадку ж виходу на пенсію з відстрочкою понад п’ять років такий бонус становитиме 0,75 % від нарахованої пенсії за кожен місяць страхового стажу після досягнення 60-річного віку (або 9 % за рік).
У 63 роки пенсія за віком, як для чоловіків, так і для жінок, за пропозиціями уряду призначатиметься у разі наявності страхового стажу тривалістю від 15 до 25 років.
З 1 січня 2019 р., особам, у яких страховий стаж становитиме 15 років, пенсія за віком призначатиметься лише в 65 років.
Як зазначається в урядовому проекті пенсійної реформи, для громадян, які після досягнення 65 років не мають страхового стажу 15 років, пропонується встановити право на призначення державної соціальної допомоги відповідно до сукупного доходу родини.
Закон передбачає скасування спеціальних пенсій для декількох категорій – працівників сфери освіти, медицини, колишніх чиновників, суддів, прокурорів, журналістів.
Варто зазначити, що пільги для військовослужбовців не скасують. Скасування спеціальних пенсій стосуватиметься тільки пенсіонерів, які виходитимуть на пенсію у 2018 р.
З 1 жовтня  пропонується скасувати оподаткування пенсій для працюючих пенсіонерів.
Наразі пенсії, розмір яких перевищує 12 470 гривень (10 прожиткових мінімумів), підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5% у частині такого перевищення.

Осучаснення пенсій

Осучаснення пенсій – це їх перерахунок відповідно до зростання середньої заробітної плати, з якої сплачуються внески (спеціального показника, що використовується при обчисленні пенсій).
Оскільки перерахунок пенсій останній раз відбувався у травні 2012 р., тоді як мінімальна зарплата за цей період підвищувалась дев’ять разів, Уряд пропонує з 1 жовтня 2017 р. перерахувати раніше призначені пенсії із використанням показника середньої заробітної плати на рівні 3 764,40 грн. (показник для обчислення призначуваних пенсій у 2017 р. – середній розмір зарплати за 2014–2016 рр.). Залежно від року призначення цей показник становив від 1 197,91 грн. до 3 764,40 грн. Таким чином, уряд планує майже у три рази підвищити показник розрахунку пенсії.
Уряд пропонує при перерахунку пенсій застосовувати відсоток вартості одного року страхового стажу 1,0. І хоча цей показник менший, ніж встановлений у 2008 р. на законодавчому рівні показник у 1,35, але ця норма на практиці не застосовувалася у повному обсязі.
Тож, як вважають ініціатори реформи, це «жодним чином не погіршує, а навпаки, у більшості випадків покращує умови перегляду пенсій для тих, хто зараз перебуває на заслуженому відпочинку».
Але тут важливо, чи не буде ця норма проекту пенсійної реформи розцінена як така, що звужує зміст та обсяг існуючих прав людини (що заборонено ст. 22 Конституції України) і погіршує умови її життя. Якщо де-юре це так, то відсутність її виконання де-факто не знімає питання про неконституційність.
Для утримання пенсій на сучасному рівні відповідно до змін у майбутньому, Кабінет Міністрів України ініціює створити новий механізм індексації пенсії. На законодавчому рівні пропонується для запобігання негативним наслідкам інфляції щорічно індексувати пенсію з урахуванням можливостей солідарної системи, але не менш ніж 50 % росту середньомісячних зарплат за три роки та на 50 % індексу споживчих цін.
Таким чином, осучаснення пенсії має ліквідувати дискримінацію пенсіонерів за роком виходу на пенсію та відновити соціальну справедливість.

Зміни у системі виплат Пенсійного фонду

На сьогодні з Пенсійного фонду видатки розподіляються таким чином: 75 % – власне на сплату страхових пенсій і 25 % – інші види пенсій і соціальних доплат.
З метою звільнення солідарної пенсійної системи від страхових виплат, які не забезпечені надходженнями страхових внесків, і таким чином зменшення навантаження на Пенсійний фонд, уряд пропонує перенести окремі категорії виплат з Пенсійного фонду до інших джерел, зокрема, до державного бюджету.
До таких виплат реформою передбачається віднести: видатки на виплату цільової грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та учасникам бойових дій; відшкодування єдиного внеску за працюючих інвалідів на підприємствах УТОГ, УТОС; видатки на фінансування пільгових пенсій у зв’язку із заміною механізму фінансування пільгових пенсій; пенсії за вислугу років (для тих, хто вже перебуває на пенсії); відшкодування доплат до прожиткового мінімуму. Такий перерозподіл виплат допоможе виконати поставлене завдання – до 2024 р. зробити Пенсійний фонд бездефіцитним.

 

Список рекомендованої літератури та інтернет-ресурсів:

  1. Украина. Законы. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій: від 3 жовтня 2017 р. № 2148-VIII // Офіційний Вісник України. – 2017. – № 82. – С. 9-42.
  2. Зміни у пенсійній системі: реформа чи просто підвищення? [Електронний документ]. – Режим доступу: http://www.bbc.com/ukrainian/features-40405193
  3. Петрушка О. В. Дискусійні питання щодо підвищення пенсійного віку в Україні / О. В. Петрушка // Вісник Одеського національного університету. Сер. Економіка. – 2017. – № 22, вип. 1. – С. 153-156.
  4. Прем'єр-міністр представив урядовий проект пенсійної реформи: (Презентація) [Електронний документ]. – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control
  5. Рева А. О. Пенсії перерахують кожному «індивідуально» [Електронний документ]. – Режим доступу:https://www.ukrinform.ua/rubric-
  6. Рейкін В. С. Міжнародний досвід накопичувальної пенсійної системи та перспективи його запровадження в Україні / В. С. Рейкін // Інтелект XXI. – 2017. – № 2. – С. 40-47. - Бібліогр. наприкінці ст.
  7. Харитонова Л. І. Правові аспекти запровадження накопичувальної пенсійної системи в Україні / Л. І. Харитонова, О. С. Кайтанський // Право і суспільство. – 2017. – № 1 ч.2. – С. 107-110. - Бібліогр. наприкінці ст.
  8. Шавалюк Л. Пенсійна "хроніка" / Л. Шавалюк  // Український тиждень. – 2017. – № 28. – С. 10-13 : граф.

  Укладач:  Т. С. Федько

Вхід