Всесвітній день вишиванки

Всесвітній день вишиванки
Пам’ятка читачеві

Щорічно у третій четвер травня в Україні відзначають День вишиванки – свято, яке покликано зберігати традиції українського національного одягу. Вишиванка для українців є справжньою національною святинею, яка символізує красу, міць, щасливу ​​долю та родинну пам’ять. Попри свою багатовікову історію вишиванка – це модно та дуже стильно. Немає іншого національного одягу, який би так добре вписувався в сучасність, як українська вишиванка.

День вишиванки не привʼязаний до жодного національного свята, він виник як флешмоб. Ідея свята Всесвітнього дня вишиванки належить студентці Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Лесі Воронюк. Дівчина звернула увагу, що багато студентів час від часу одягають вишиту сорочку на пари та запропонувала одного дня всім одногрупникам прийти на заняття у вишиванках. У першому заході, який відбувся у 2006 році, взяли участь лише кілька десятків студентів. У наступні роки кількість учасників акції збільшувалась, захід підтримали викладачі ВНЗ, вчителі та студенти з інших міст.

Українська діаспора популяризувала свято у всьому світі, тепер День вишиванки набув міжнародних масштабів. У цей день український традиційний одяг одягають люди у 70 країнах світу.

Багато сторіч вишиванка слугувала для українців оберегом від усього зла. Українці вірять, що наділена величезною силою, вишиванка здатна творити чудеса. Науковці стверджують, що у національному вбранні народ завжди кодує свої «щастя і долю, життя і волю», як про те йдеться в обрядових народних піснях. Вже багато сторіч вишиванка несе в собі духовне багатство, мудрість та традиційний зв’язок багатьох поколінь, який не переривається віками.

Прародителями вишивки були скіфи. За свідченням давньогрецького історика Геродота, свій одяг вони оздоблювали цікавими візерунками, про що свідчать знайдені у 1909 році в селі Мартинівка на Черкащині срібні бляшки з фігурками чоловіків, датовані VІ ст. Чоловіки одягнені у довгі широкі сорочки з візерунковою вишивкою на рівні грудей, які нібито танцюють гопак. Згідно з легендою, це образи давніх слов'ян (Роксолан, Язигів, Аорсів), які носили вишиванки, голили голови оселедцями й носили вуса. Дослідження показали їх ідентичність з вишивкою українського народного костюма XVІІІ-XІX ст. Найдавніший зразок вишивки було знайдено у Миколаївській області. Це шматок пурпуру, який вишитий золотом є фрагментом жіночого сарматського вбрання. Він датується першим тисячоліттям нашої ери.

Отже, історія вишивки на теренах України має не одну тисячу років. Особливого ж значення вона набула в останні кілька століть. Сорочки вишивали переважно дівчата. До весілля готували спеціальну скриню, у якій роками збирали посаг. Найбідніша дівчина мала 30-40 сорочок, середнього достатку 50-70 сорочок, а багата – 100 і більше. За повір’ям, сорочку для немовляти мала вишити мати або бабуся. Під час тонкої роботи майстрині співали пісень і молилися. Вірили, що так сорочка стає оберегом. Сорочки для жінок пряли тільки з конопель або льону. Вважалося, що ці рослини захищають майбутню матір і її ще не народжене дитя. Першу школу вишивки в Київській Русі було створено в ХІ столітті. Її заснувала Анна, сестра Володимира Мономаха. У ній опановували мистецтво гаптування золотом і сріблом.

Вишивальниці мали своє свято – День Варвари 17 грудня. У цей день не можна було ні прибирати, ні прати, ні глину місити, а тільки вишивати.

Вишиванка вважається оберегом від усього лихого, що може статися в людському житті, тому узори наносять на рукави, коміри і поділ сорочок. У давнину було прийнято одягати вишиванки чорного кольору лише чоловікам. Нині найбільш розповсюджена вишиванка білого кольору. Експерти вважають, що український народ намагається закодувати щастя, долю, життя та волю в орнаменті вишиванки, бо вона символізує родинну пам’ять, вірність та любов у сім’ї.
Під час створення вишиванки важливо враховувати значення орнаменту:

  • ромб – символ родючості, поліпшення добробуту сім'ї;
  • квадрат – баланс, гармонія, удача і порядок;
  • спіраль – циклічність часу, символ змін;
  • сварги (нагадують половину цифри 8) – сила духу;
  • восьмикутна зірка – символ возз'єднання чоловічого і жіночого, посилює інтуїцію;
  • хрест – захист від темних сил, гармонія і духовне просвітлення;
  • калина – безсмертя роду і довголіття сім'ї;
  • ромашка – символ кохання і юності;
  • маки – потужний захист від зла, наближення виконання бажань.

Згідно з повір'ями, чоловікам краще носити вишиванку з геометричним візерунками, а жінкам – із зображеннями рослин, трав і квітів.

Кожен регіон України має свою особливу техніку вишивки. Загалом в Україні існує близько двохсот різних технік вишивання та більше сотні вишивальних швів. Серед найвідоміших – хрестик, гладь, низь, мереження, бігунець, плетіння. Кожна область має не лише  власну техніку вишивки, а й тематику орнаменту, традиційні кольори та деталі.

Одним з найоригінальніших видів вишивки визнано борщівську – сорочки рясно розшиті чорними нитками.  У дивовижної краси борщівської вишивки закарбовані фрагменти трипільської культури.

Ще один популярний вид – поліхромні або багатобарвні вишиванки. Раніше їх носили жителі Карпат, Закарпаття, Буковини та Гуцульщини.

Однією з найскладніших вважається полтавська вишиванка – білим по білому. Натхненням для такої вишивки стала природа: раніше жінки вишивали переважно взимку, коли не було роботи на городі.

Вишивкам Херсонщини притаманний рослинно-квітковий орнамент. Він почав з`являтися на жіночих та чоловічих сорочках ще з середини XІХ століття. Одна з найпоширеніших ідеограм – «Світове дерево», це образ прародительки – Матері-Землі. Частими були також символічні зображення тварин: коня, оленя, зозулі та півня. Старовинні херсонські сорочки часто вишивали чорними нитками. Побутувала на Херсонщині й вишивка білим по білому.

Вишиванка – одяг вільних людей, її носили чумаки, козаки, воїни УПА, українські мовознавці, письменники та дисиденти. Першим українцем, який поєднав українську національну вишиванку з повсякденним одягом став Іван Франко, він носив вишиванку з піджаком.

У такий спосіб письменник намагався зберегти вишиванку для майбутніх поколінь. Саме у вишиванці та піджаку Іван Франко зображений на банкноті 20 гривень. Першим ведучим, який зʼявився у прямому ефірі в вишиванці був Андрій Шевченко. У національному вбранні він відкрив телемарафон «Ніч виборів» на 5-му каналі. Потім дану традицію підтримали й інші медійні українці.

Сьогодні вишивка – дуже популярний тренд не тільки в Україні, а й за кордоном. Елементи українських етномотивів використовували такі відомі світові дизайнери як Джон Ґальяно (Dior), Фріда Джаніні (Gucci), модний дім Valentino. У 2015 році американське видання Vogue опублікувало статтю, в якій назвав українську вишиванку одним з головних трендів сезону, а в 2016 році американське видання The New York Times – головним трендом літа. У період проведення Чемпіонату Європи з футболу в 2012 році в Україні Мадонна купила собі українську вишиванку. Також полюбляють носити вишиванки Міла Куніс, Діта фон Тіз, Сандра Буллок, Кейт Мосс, Джекі Чан, Ніколь Кідман.

Багато століть наш народ боровся за свою свободу і носив вишиванку як символ своєї національної ідентичності. Так триває і досі. Українці змушені відстоювати свою національну автентичність і боротися за неї, віддаючи свої життя на страшній війні. У мирні часи в багатьох містах проводили концерти, фестивалі, ярмарки та фотосесії. Але, у час війни, не проводяться масові заходи, однак кожен може одягнути вишиванку для підтримання духу українців по усьому світу та українських воїнів на фронті.

Нехай вишиванка, одягнена 18 травня, стане символом незламності українського духу, заявою на весь світ про те, що українці – вільний народ і  неодмінно переможе і наступний день вишиванки пройде у мирній Україні.

 

Пропонуємо вашій увазі рекомендований список виховних заходів з даної теми:

  1. Бачурська Т. «Я по світу іду в вишиванці» : сценарій до Дня вишиванки / Т. Бачурська // Сучасна школа України. Сер., Шкільний світ. ─ 2018. ─ № 3 (берез.).  ─ С. 26-31.
  2. Бурлака С. Я по світу іду в вишиванці : колективний творчий проект / С. Бурлака // Вихователю ГПД. Усе для роботи. ─ 2018. ─ № 4. ─ С. 5-12 .
  3. Волкова С. Вишиванка – душа народу : виховний захід до Дня вишиванки / С. Волкова // Вихователю ГПД. Усе для роботи. ─ 2020. ─ № 4. ─ С. 2-5.
  4. Горда О. Формування лінгвокраїнознавчої компетенції на прикладі вивчення нової української традиції – День вишиванки / О. Горда // Закарпатські філологічні студії. ─ 2019. ─ № 10 т. 1. ─ С. 16-21.
  5. День вишиванки // Соціальний захист сьогодні. ─ 2020. ─ № 3/4. ─ С. 63-64.
  6. Кривоніщенко Н. «Бережи українське – носи вишиванку»: до Всесвітнього дня вишиванки / Н. Кривоніщенко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2018. – № 12. – С. 32–38.
  7. Мариненко С. Вишиванка - душа українського народу : інтегрований урок читання та образотворчого мистецтва / С. Мариненко // Початкова школа. ─ 2018. ─ № 1. ─ С. 48-51.
  8. Маціборко В. А над світом українська вишиванка цвіте : виховний захід / В. Маціборко // Мистецтво в школі (музика, образотворче мистецтво, художня культура). ─ 2019. ─ № 3. ─ С. 32-39.
  9. Мельничук Ю. Космос української вишивки / Ю. Мельничук // Наша Берегиня. ─ 2012. ─№ 2. ─ С. 30-36.
  10. Притула К. Вишиванка цвіте над Україною / К. Притула // Виховна робота в школі. ─ 2016. ─ № 5. ─ С. 18 (16-20).
  11. Руда Л. Вишиванка-вишиваночка : заняття для дітей середнього дошкільного віку / Л. Руда // Дитячий садок. Мистецтво. Сер., Шкільний світ. ─ 2016. ─ № 7 (лип.). ─ С. 12-14.
  12. Тихолоз Н. Вишиванка як маркер національної ідентичності в родині Івана Франка / Н. Тихолоз // Дивослово. ─ 2016. ─ № 7/8. ─ С. 56-62.
  13. Ціон В. Назар Рильський: «Наша вишиванка також гасло. Тільки без слів ...» : [презентація проєкта «Вишиванки родини Рильських»] / В. Ціон // Слово Просвіти. ─ 2021. ─ № 38 (23-29 верес.). ─ С. 15.


Види вишиванок, технології вишивки:

  1. Бащій А. Вишиванка «Соколятко» / А. Бащій // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 6. ─ С. 26-27.
  2. Бебешко Л. Українська вишиванка: мальовничі узори, мотиви, схеми крою / Л. Бебешко. ─ Харків, 2018. ─ 127 с.
  3. Блащук О. Парні вишиванки «Краса та мужність» / О. Блащук // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 24-25.
  4. Блащук О. Чоловіча сорочка «Небокрай» / О. Блащук // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. - С. 32.
  5. Блуза «Відрада» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 4-5.
  6. Боєчко Р. Чоловіча вишиванка «Ошатна» / Р. Боєчко // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 6-7.
  7. Вишиваємо «колодочками» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 8-11.
  8. Вишиванка «Дерево життя» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 18-21.
  9. Вишиванка «Звитяга» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 16-17.
  10. Вишиванка «Зірниця» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 6. ─ С. 20-21.
  11. Вишиванка «Легенда» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 6. ─ С. 16-17.
  12. Зянько О. Вишиванка для хлопчика / О. Зянько // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 6. ─ С. 22.
  13. Квасова Н. Сорочка, оздоблена вишивкою : варіативний модуль «Технологія оздоблення одягу» / Н. Квасова, А. Вакула // Трудове навчання. Сер., Шкільний світ. ─ 2014. ─ № 8 (серп.). ─ С. 32-37.
  14. Мурза Т. Вишиванка «Червоне, то любов...» / Т. Мурза // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 4. ─ С. 14-15.
  15. Підгородецька Т. «Душі моєї вишиванка» : [про Н. О. Гінкул, майстриню вишивки з м. Херсона] / Т. Підгородецька // Новий день. ─ 2011. ─ № 1(1 січ.). ─ С. 24.
  16. Чоловіча вишиванка // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 6. ─ С. 30-31.
  17. Чоловіча вишиванка «Легковій» // Майстерня вишивки. ─ 2017. ─ № 6. ─ С. 12-13.
  18. Шиліна Л. Сорочка-вишиванка для дівчини - оберег щасливої долі : творчий проект. 8 клас / Л. Шиліна // Трудове навчання. Сер., Шкільний світ. ─ 2010. ─ № 5 (трав.). ─ С. 15-17.

 

Пісні та вірші про вишиванку:

  1. Бєлова М. Українська вишиванка : [Ноти] / М. Бєлова ; сл. Т. Іващенко // Мистецтво в школі (музика, образотворче мистецтво, художня культура). ─ 2016. ─ № 2. ─ С. 43.
  2. Ведмедеря М. Вишиванка : [Ноти] : Для голоса с фп / М. Ведмедеря ; сл. В. Крищенка // Розкажіть онуку плюс. ─ 2006. ─ № 6. ─ С. 31.
  3. Верменич В. Вишиванка / В. Верменич // Кушка Я. Методика музичного виховання дітей : навч. посіб. для вищ. навч. закл. : у 2 ч. / Я. Кушка. ─  Вінниця, 2007. ─ Ч. 2: Збірник пісень для школярів: нотний дод. ─ С. 45-46.
  4. Вовк В. Вишиванка / В. Вовк // Довгий О. Роденьські мелодії: пісні на сл. О. Довгого / О. Довгий. ─ Київ, 2004. ─ С. 89-91.
  5. Гайшинець Н. Вишиванка : [Ноти] : песни : для фп. / Н. Гайшинець ; сл. Н. Гайшинець // Музичний керівник. ─ 2017. ─ № 2. ─ С. 46-47.
  6. Міхалевський В. Вишиванка / В. Міхалевський // Люшня М. Україна-мати: пісні для мішаного хору та вокал. анс., солоспіви. ─ Тернопіль, 2012. ─ С. 23-24.
  7. Мороз О. Дорога до себе: вірші [Вишиванка] / О. Мороз // Літературна Україна. ─ 2015. ─ № 47 (10 груд.). ─ С. 10.
  8. Носенко В. Біла вишиванка : вірш / В. Носенко // Українська мова і література в школах України. ─ 2015. ─ № 6. ─ С. 11.
  9. Пермяков А. Вишиванка кохання : вірші / А. Пермяков // Літературна Україна. ─ 2019. ─ № 33/34 (14 верес.). ─ С. 10.
  10. Сандлер О. Вишиванка / О. Сандлер //  Струни серця: пісенник. ─ Тернопіль, 2011. ─ С. 23-24 ; Ой, ти місяцю: співає вокал. ансамбль : [зб. нар. пісень та авт. творів в ориг. обробках]. ─ С. 30 ; Дзвени, бандуро! : [посіб. для студ. муз. вузів 1-4 рівня акредитації]. ─ Вип. 1. ─ С. 22-23.
  11. Тимчак М. Де живе мурашка : вірші : [Вишиванка] / М. Тимчак // Слово Просвіти. ─ 2020. ─ № 34 (20-26 серп.). ─ С. 16.
  12. Українські пісні. Сом М. Вишиванка / М. Сом // Чумацький шлях. ─ 2014. ─ № 4. ─ С. 3-107.
  13. Церпиш В. Вірші : [Вишиванка] / В. Церпиш // Вісті. ─ 2021. ─ № 31(5 серп.).

Укладач: О. Михайленко

Календар подій

123 4 5 67
8 9 10 11 12 1314
151617 18 19 20 21
2223 24 25262728
293031