Дієприслівник та дієприслівниковий зворот
Конспект заняття на тему:
«Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот»
Дієприслівники в українській мові
Прочитати прислів'я і приказки. Визначити, які з виділених слів означають основну дію, а які – додаткову.
Хто слухає, а хто окунів ловить слухаючи (Нар. тв.).
Шкода перемішувати тісто, виймаючи його з печі (Нар. тв.).
Жита зашамотіли, підіймаючи догори свої похилені колоски (П. Мирний).
Додому плачучи прийшла і спати плачучи лягла (Т. Шевченко).
Не спитавши броду, не лізь у воду (Нар. тв.).
Весняний вітер нетерпляче зітхає, оббігаючи узлісся та розвіваючи гілля плакучій березі (Леся Українка).
2. Практична частина
Утворіть дієприслівники від дієслів:
написати, говорити, читати, витерпіти, мандрувати, ловити, дивитися, вмитися.
Від наведених дієслів утворіть дієприслівники.
1. Підприємство, (здійснювати) свою діяльність і (домагатися) цілей, спрямованих на задоволення попиту споживачів на товари і послуги, застосовує певні засоби.
2. (Аналізувати) товар як інструмент маркетингу, потрібно звернути особливу увагу на концепцію життєвого циклу товару, що ґрунтується на постулаті: кожен товар чи послуга мають свій період дії, протягом якого продукт проходить різні стадії, (починати) з введення товару у виробничу програму і до його виведення з неї.
3. (Простежити) тривалість життєвого циклу товару, можна сказати, що він зумовлений кількома моментами: типом товару, ступенем конкуренції, техніко-технологічними факторами і поведінкою покупця.
4. У сучасних умовах держава (опиратися) на засади ринкової економіки, поступово послабить свою роль у визначенні цієї політики.
5. (Застосовувати) політику єдиних цін, товаровиробник однаково розподіляє товар між покупцями без урахування їх платоспроможності.
Увага!
Дієприслівниковий зворот, виражений фразеологізмом, комами не відокремлюється, якщо він за значенням наближений до прислівника.
Наприклад: Сашко біг не чуючи ніг (тобто дуже швидко).
Говорити не переводячи подиху.
Працювати не покладаючи рук.
Із поданих слів скласти речення. Дієприслівникові звороти підкреслити.
Квіти, стуливши, заснули, барвисті, міцним, сном, пелюстки.
Клекотіли, плаваючи, орли, глибокими, понад, велично, міжгір'ями.
Змініть місце зворотів у реченнях, поясніть розділові знаки.
«Синтаксичний практикум»
Відредагувати речення. Правильно розставити розділові знаки.
1. Виконуючи домашнє завдання, нас змусили користуватися додатковою літературою.
2. Не вивчивши правил вживання дієприслівників у мові, йому доведеться попітніти над написанням твору.
3. Заходячи в кімнату, мама сіла читати книгу.
4. Під'їжджаючи до свого села, у мене злетіла бейсболка.
«Сміливий експериментатор»
Перебудувати та записати речення, замінивши один із однорідних присудків дієприслівниковим зворотом.
1. Здавалось, сонце зупинилось посеред неба і далі не рухалося.
2. Микола взявся за іншу вудочку і став пильно дивитися на поплавок.
3. Підсумок заняття
- Що вивчили? У чому виникли труднощі?
- На що вдома потрібно звернути особливу увагу під час підготовки до уроку?
- Який момент заняття запам'ятався найбільше?
4. Домашнє завдання
Виписати 5-6 прислів'їв, у яких вжиті дієприслівникові звороти та по 2 речення в науковому, художньому та публіцистичному стилі, у яких вжиті дієприслівникові звороти.
Розставте розділові знаки в реченнях.
1. Лінь лежачи на печі мерзне (Нар. тв.).
2. Завзятий відпочиває обтираючи піт (Нар. тв.).
3. Не спечеш калачі сидячи на печі (Нар. тв.).
4. Сонце стуливши вії тихо спускалось на землю.
7. Стояла ніч розкинувши над світом шатро небес.
8. Засоромившись ранку ясний місяць зблід.
Перекладіть українською:
Я смотрел на восходящее солнце, не отрывая глаз.
Она ушла, не закрыв за собой дверь.
Мальчик, убирая в своей комнате, нашёл огромное количество вещей.
Гусь, увидя детей, улетел.
Все овцы кинулись к ней, лишь малыш не справился с разгоном, едва сумев затормозить.
***
В этом году в нашей школе праздник 1 сентября прошел несколько необычно. Сначала все было как всегда: торжественная линейка, много цветов, гостей и целых три класса маленьких и таких смешных первоклассников. А потом вместо уроков нас пригласили в красиво украшенный актовый зал, и начался необыкновенный концерт. Среди выступающих мы увидели и наших учеников, и учителей, и настоящих артистов из местного Дома культуры. Было весело и интересно. После концерта, закончившегося через полтора часа, нас отпустили по домам, но мы с одноклассниками пошли в парк. Мы гуляли, ели мороженое, катались на каруселях. Праздник удался.
***
Я любовался грозой, сидя в темной библиотеке, поминутно оглушаемый громом и ослепляемый каким-то жестяным зеленовато-белым пламенем, до неправдоподобия светло озарявшим комнату. К десяти стало понемногу стихать, гром стал отходить, раскатываться все дальше, небо над садом расчистилось, в комнате посветлело от месяца, показавшегося из-за его мокрых мотающихся ветвей.