Довідково-бібліографічне обслуговування в бібліотеці
Довідково-бібліографічне обслуговування в бібліотеці
Бібліографічне обслуговування відбувається у формах довідково-бібліографічного обслуговування, бібліографічного інформування та рекомендаційно-бібліографічного обслуговування.
Довідково-бібліографічне обслуговування — це бібліографічне обслуговування відповідно до разових інформаційних запитів споживачів інформації. Відповідь споживачеві на разовий інформаційний запит може подаватися у формі довідки, відмови або консультації.
1. Довідки бувають бібліографічні та фактографічні.
Бібліографічні довідки містять бібліографічну інформацію і бувають тематичними, уточнювальними та адресними.
Тематична бібліографічна довідка надасться у вигляді систематизованого переліку бібліографічних записів документів з певної теми. Цей вид довідок найпопулярніший серед споживачів інформації. Методика виконання тематичних довідок складається з таких етапів: приймання запиту; вивчення теми запиту; визначення кола і послідовності перегляду джерел; бібліографічний пошук, групування матеріалу та оформлення тематичної довідки.
Уточнювальна бібліографічна довідка встановлює чи уточнює елементи бібліографічного запису, яких бракує або які неправильно зазначені у запиті. Типовими помилками є: 1) заміна однієї літери на іншу, викривлення ініціалів у прізвищах; 2) скорочення та неточні назви книг, періодичних видань; 3) подання редактора, укладача тощо як авторів книги; 4) представлення назви статті, розділу, глави книги тощо як назви самостійного видання.
Адресна бібліографічна довідка встановлює за бібліографічними джерелами (покажчики, каталоги) дані про наявність і (або) точну адресу (шифр) зберігання документа в певному фонді (бібліотеці, архіві тощо).
Фактографічна довідка містить фактографічну інформацію (відомості про певні факти, події, дані з різних галузей знань, пояснення слів, термінів тощо). Фактографічна довідка може супроводжуватися посиланням на документальне джерело інформації, тобто може вміщувати також і бібліографічну інформацію.
2. Відмова — це відповідь на разовий інформаційний запит, в якій пояснюється неможливість видати споживачеві інформацію, що відповідає запитові. Відмовити споживачеві можуть на етапі прийняття запиту або після невдалого пошуку інформації.
3. Консультація, на відміну від довідки, не надає інформації, а містить поради щодо її самостійного пошуку споживачем. Консультація – це:
- роз’яснення, як користуватися каталогами, картотеками, алфавітно-предметним покажчиком; що означають написи на каталожних ящиках та картках;
- роз’яснення методики пошуку необхідної інформації з бібліографічних джерел – енциклопедій, словників, довідників, бібліографічних покажчиків;
- консультації з оформлення бібліографічного списку використаної літератури;
- надання відомостей про бібліотеку та її послуги;
Бібліографічна консультація вказує, як одержати потрібну бібліографічну інформацію (у певному бібліографічному покажчику, каталозі бібліотеки тощо), а фактографічна консультація містить поради щодо пошуку інформації про факти, події, дані з різних галузей знань тощо.
Метою консультації є збудження бібліографічної активності споживачів інформації.
Довідково-бібліографічного обслуговування віддалених користувачів
Розвиток інформаційних технологій сприяв появі віртуального довідково-бібліографічного обслуговування – довідково-бібліографічного обслуговування віддалених користувачів, що проходить в електронному середовищі з використанням різноманітних комунікаційних каналів: електронної пошти, веб-форми, чату. Найпоширенішою формою такого обслуговування є віртуальна довідка.
У фаховій літературі використовують такі синоніми терміна «віртуальна довідка»: «чатова довідка», «он-лайнова довідка», «електронна довідка», «автоматизована довідка», «цифрова довідка» тощо. Служба «Віртуальна довідка» присутня на сайтах практично усіх крупних бібліотек.
Адреса служби «Віртуальна довідка» Херсонської обласної наукової бібліотеки імені Олеся Гончара: http://lib.kherson.ua/vss.htm
До виконання приймаються:
- довідки щодо наявності та місцезнаходження конкретних документів у фондах бібліотеки;
- довідки щодо конкретних фактів і персоналій;
- уточнюючі довідки (уточнення бібліографічних даних документа);
- тематичні довідки, виконання яких не потребує складного бібліографічного пошуку і може бути виконано на основі використання ресурсів бібліотеки та ресурсів Інтернет;
- тематичні довідки краєзнавчого змісту;
- довідки орієнтовного класу.
У роботі служби існують й певні обмеження:
- некоректні запитання видаляються;
- не розглядаються питання пов’язані з написанням творів, рефератів, наукових, дипломних, курсових та контрольних робіт;
- не виконуються довідки, що потребують складного наукового та професійного пошуку;
- не надаються відповіді на запитання, що стосуються інформації комерційного характеру, а також інформації, що порушує чинне законодавство;
- служба не займається рішенням математичних та інших задач, питаннями політичного та дозвіллєвого порядку.
Віртуальна бібліографічна довідка, крім надання бібліографічної інформації, може вміщувати й посилання на електронні версії первинних документів, розміщених в інтернеті.
Уточнювальні та адресні віртуальні бібліографічні довідки надають у вигляді бібліографічного опису документа та шифру зберігання в певній бібліотеці.
Фактографічні віртуальні довідки — у вигляді конкретних даних із зазначенням джерел інформації, з яких взято дані.
За часом одержання відповіді на запит розрізняють асинхронне та синхронне віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування.
Перевага асинхронного обслуговування в тому, що користувач може надіслати запит у будь-який час, з будь-якої точки земної кулі. Синхронне обслуговування в режимі чату забезпечує живе спілкування. Асинхронне обслуговування особливо зручне для виконання тематичних довідок, синхронне – уточнювальних, адресних та фактографічних, коли не потрібно вводити значного текстового матеріалу. У практиці роботи бібліотек України застосовують переважно асинхронне віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування, тому що поширення синхронного залежить від ступеня розвитку інтернету, якості зв'язку, матеріально-технічної бази бібліотек.
Список використаної літератури:
- Бондаренко В. Бібліотечне інтернет-обслуговування: стан та перспективи: моногр. – Київ, 2016. – 276 с.
- Добко Т. Вплив Інтернету на довідково-бібліографічну діяльність: зарубіжний досвід і українська перспектива / Т. Добко // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к України; редкол.: О. С. Онищенко (голова) [та ін.]. – Київ : НБУВ. – 2013. – Вип. 35. – С. 24-38. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Добко Т. Розвиток довідкової служби Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського : (до 30-річчя відділу довідково-бібліографічного обслуговування) / Т. Добко // Бібліотечний вісник. – 2010. – № 4. – С. 27-40. – Бібліогр. у кінці ст.
- Довідково-бібліографічне обслуговування читачів : метод. реком. / Харків. обл. універс. наук. б-ка ; уклад. Л.О.Сашкова. – Харків : ХОУНБ, 2014. – 23 с. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://library.kharkov.ua/libdruk/LibKh-00000000163.pdf. – Назва з екрана. – Дата звернення : 15.08.2025.
- Інформаційно-бібліографічна робота публічної бібліотеки : метод. реком. / Харків. обл. універс. наук. б-ка ; уклад. Л.О.Сашкова. – Харків : ХОУНБ, 2015. – 21 с. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://library.kharkov.ua/libdruk/LibKh-00000000182.pdf. – Назва з екрана. – Дата звернення : 15.08.2025.
- Лога Т. Традиційне та дистанційне довідково-бібліографічне обслуговування в ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського / Т. Лога // Вісник Книжкової палати. – 2016. – № 11. – С. 14–18. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Ломачинська І. М. Бібліографознавство : навч. посіб. для дистанц. навчання / І. М. Ломачинська. – Київ : Ун-т «Україна», 2004. – 300 с.
- Романуха З. Термінологія довідково-бібліографічного обслуговування / З. Романуха, Г. Швецова-Водка // Вісник Книжкової палати. – 2015. – № 9. – С. 16–19. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Сербін О. Ефективність бібліотечної систематизації в контексті автоматизації традиційних процесів аналітико-синтетичного опрацювання документів / О. Сербін, С. Галицька // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к України; редкол.: О. С. Онищенко (голова) [та ін.]. – Київ : НБУВ. – 2013. – Вип. 38. – С. 154-169.