Довідково-бібліографічне обслуговування в бібліотеці
Довідково-бібліографічне обслуговування в бібліотеці
Бібліографічне обслуговування відбувається у формах довідково-бібліографічного обслуговування, бібліографічного інформування та рекомендаційно-бібліографічного обслуговування.
Довідково-бібліографічне обслуговування — це бібліографічне обслуговування відповідно до разових інформаційних запитів споживачів інформації. Відповідь споживачеві на разовий інформаційний запит може подаватися у формі довідки, відмови або консультації.
1. Довідки бувають бібліографічні та фактографічні.
Бібліографічні довідки містять бібліографічну інформацію і бувають тематичними, уточнювальними та адресними.
Тематична бібліографічна довідка надасться у вигляді систематизованого переліку бібліографічних записів документів з певної теми. Цей вид довідок найпопулярніший серед споживачів інформації. Методика виконання тематичних довідок складається з таких етапів: приймання запиту; вивчення теми запиту; визначення кола і послідовності перегляду джерел; бібліографічний пошук, групування матеріалу та оформлення тематичної довідки.
Уточнювальна бібліографічна довідка встановлює чи уточнює елементи бібліографічного запису, яких бракує або які неправильно зазначені у запиті. Типовими помилками є: 1) заміна однієї літери на іншу, викривлення ініціалів у прізвищах; 2) скорочення та неточні назви книг, періодичних видань; 3) подання редактора, укладача тощо як авторів книги; 4) представлення назви статті, розділу, глави книги тощо як назви самостійного видання.
Адресна бібліографічна довідка встановлює за бібліографічними джерелами (покажчики, каталоги) дані про наявність і (або) точну адресу (шифр) зберігання документа в певному фонді (бібліотеці, архіві тощо).
Фактографічна довідка містить фактографічну інформацію (відомості про певні факти, події, дані з різних галузей знань, пояснення слів, термінів тощо). Фактографічна довідка може супроводжуватися посиланням на документальне джерело інформації, тобто може вміщувати також і бібліографічну інформацію.
2. Відмова — це відповідь на разовий інформаційний запит, в якій пояснюється неможливість видати споживачеві інформацію, що відповідає запитові. Відмовити споживачеві можуть на етапі прийняття запиту або після невдалого пошуку інформації.
3. Консультація, на відміну від довідки, не надає інформації, а містить поради щодо її самостійного пошуку споживачем. Консультація – це:
- роз’яснення, як користуватися каталогами, картотеками, алфавітно-предметним покажчиком; що означають написи на каталожних ящиках та картках;
- роз’яснення методики пошуку необхідної інформації з бібліографічних джерел – енциклопедій, словників, довідників, бібліографічних покажчиків;
- консультації з оформлення бібліографічного списку використаної літератури;
- надання відомостей про бібліотеку та її послуги;
Бібліографічна консультація вказує, як одержати потрібну бібліографічну інформацію (у певному бібліографічному покажчику, каталозі бібліотеки тощо), а фактографічна консультація містить поради щодо пошуку інформації про факти, події, дані з різних галузей знань тощо.
Метою консультації є збудження бібліографічної активності споживачів інформації.
Довідково-бібліографічного обслуговування віддалених користувачів
Розвиток інформаційних технологій сприяв появі віртуального довідково-бібліографічного обслуговування – довідково-бібліографічного обслуговування віддалених користувачів, що проходить в електронному середовищі з використанням різноманітних комунікаційних каналів: електронної пошти, веб-форми, чату. Найпоширенішою формою такого обслуговування є віртуальна довідка.
У фаховій літературі використовують такі синоніми терміна «віртуальна довідка»: «чатова довідка», «он-лайнова довідка», «електронна довідка», «автоматизована довідка», «цифрова довідка» тощо. Служба «Віртуальна довідка» присутня на сайтах практично усіх крупних бібліотек.
Адреса служби «Віртуальна довідка» Херсонської обласної наукової бібліотеки імені Олеся Гончара http://lib.kherson.ua/vss.htm
До виконання приймаються:
- довідки щодо наявності та місцезнаходження конкретних документів у фондах бібліотеки;
- довідки щодо конкретних фактів і персоналій;
- уточнюючі довідки (уточнення бібліографічних даних документа);
- тематичні довідки, виконання яких не потребує складного бібліографічного пошуку і може бути виконано на основі використання ресурсів бібліотеки та ресурсів Інтернет;
- тематичні довідки краєзнавчого змісту;
- довідки орієнтовного класу.
У роботі служби існують й певні обмеження:
- некоректні запитання видаляються;
- не розглядаються питання пов’язані з написанням творів, рефератів, наукових, дипломних, курсових та контрольних робіт;
- не виконуються довідки, що потребують складного наукового та професійного пошуку;
- не надаються відповіді на запитання, що стосуються інформації комерційного характеру, а також інформації, що порушує чинне законодавство;
- служба не займається рішенням математичних та інших задач, питаннями політичного та дозвіллєвого порядку.
Віртуальна бібліографічна довідка, крім надання бібліографічної інформації, може вміщувати й посилання на електронні версії первинних документів, розміщених в інтернеті.
Уточнювальні та адресні віртуальні бібліографічні довідки надають у вигляді бібліографічного опису документа та шифру зберігання в певній бібліотеці.
Фактографічні віртуальні довідки — у вигляді конкретних даних із зазначенням джерел інформації, з яких взято дані.
За часом одержання відповіді на запит розрізняють асинхронне та синхронне віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування.
Перевага асинхронного обслуговування в тому, що користувач може надіслати запит у будь-який час, з будь-якої точки земної кулі. Синхронне обслуговування в режимі чату забезпечує живе спілкування. Асинхронне обслуговування особливо зручне для виконання тематичних довідок, синхронне – уточнювальних, адресних та фактографічних, коли не потрібно вводити значного текстового матеріалу. У практиці роботи бібліотек України застосовують переважно асинхронне віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування, тому що поширення синхронного залежить від ступеня розвитку інтернету, якості зв'язку, матеріально-технічної бази бібліотек.
Список використаної літератури:
- Авдонина Н. А. Фонд выполненных справок - важный элемент СБА / Н. А. Авдонина, Н. С. Масловская // Библиография. - 2008. – № 5. - С. 30-34 : рис.
- Добко Т. Вплив Інтернету на довідково-бібліографічну діяльність: зарубіжний досвід і українська перспектива / Т. Добко // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к України; редкол.: О. С. Онищенко (голова) [та ін.]. - Київ : НБУВ. - Вип. 35. - 2013. - С. 24-38. - Бібліогр. наприкінці ст.
- Добко Т. Розвиток довідкової служби Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського : (до 30-річчя відділу довідково-бібліографічного обслуговування) / Т. Добко // Бібліотечний вісник. - 2010. – № 4. - С. 27-40. - Бібліогр. у кінці ст.
- Лога Т. Традиційне та дистанційне довідково-бібліографічне обслуговування в ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського / Т. Лога // Вісник Книжкової палати. - 2016. - № 11. - С. 14-18. - Бібліогр. наприкінці ст.
- Ломачинська І. М. Бібліографознавство : навч. посіб. для дистанц. навчання / І. М. Ломачинська ; Відкритий міжнар. ун-т розвитку людини "Україна". - Київ : Ун-т "Україна", 2004. - 300 с.
- Нещерет М. Ю. Виды ответов на запросы пользователей: учет в справочно-библиографическом обслуживании / М. Ю. Нещерет // Библиография. - 2009. – № 4. - С. 47-54. - Библиогр. в подстроч. примеч.
- Романуха З. Термінологія довідково-бібліографічного обслуговування / З. Романуха, Г. Швецова-Водка // Вісник Книжкової палати. - 2015. - № 9. - С. 16-19. - Бібліогр. наприкінці ст.