«Джинса» в медіа: як розпізнати приховану рекламу?
![](images/pages/biblio/news_1/dzhinsa-v--pc1.png)
У Херсонській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. Олеся Гончара вже шостий рік триває просвітницький проєкт «Школа інформаційного комфорту», метою якого є розвиток критичного мислення та підвищення медіаграмотності серед херсонців усіх поколінь.
Чергову зустріч в рамках проєкту було проведено для херсонських юних блогерів, учасників медіаклубу «Navi», що діє при міському учнівському парламенті, та присвячено важливій та актуальній темі – прихованій рекламі, або так званій «джинсі» в медіа.
Тренерки проєкту – бібліотекарки Тетяна Донченко та Лілія Віжічаніна – ознайомили молодь з поняттям «джинса»: матеріалами рекламного або замовного характеру, які видаються за незалежну журналістику. Фахівці пояснили, що така практика є маніпулятивною, адже впливає на громадську думку, не розкриваючи справжніх мотивів замовника.
За допомогою конкретних прикладів із новин, соціальних мереж та друкованих ЗМІ учасники вчилися визначати ознаки прихованої реклами.
Серед ключових маркерів джинси було названо:
- наявність прихованої вигоди: матеріал створено на користь певної компанії, політика або особи без чіткої позначки «Реклама» або «PR»;
- емоційно забарвлену мову: використання виключно позитивних або негативних характеристик щодо героїв публікації;
- однобокий підхід: відсутність альтернативної точки зору чи критичного аналізу;
- підозріле джерело інформації: матеріал може містити посилання на невідомі або маловідомі експертні думки без фактологічного підтвердження.
Тренерки представили аудиторії результати досліджень Інституту масової інформації (ІМІ) щодо кількості «джинси» в українських медіа за 2024 рік. Також було надано і результати досліджень щодо Херсонщини. У херсонських медіа за час повномасштабного вторгнення кількість «джинси» зведено нанівець. Очевидно, це пов’язано з релокацією великої кількості комерційних структур з Херсонщини на інші території, а згідно з результатами досліджень ІМІ, у 2024 році саме бізнес-структури були найчастішими замовниками джинси (38,2 %).
Завдяки інтерактивному формату учасники не лише дізналися більше про джинсу, а й змогли застосувати отримані знання на практиці, аналізуючи реальні публікації.
Проєкт «Школа інформаційного комфорту» продовжуватиме свою діяльність, допомагаючи користувачам Гончарівки орієнтуватися в інформаційному просторі та уникати маніпуляцій.
Стежте за нашими анонсами та долучайтеся до наступних зустрічей!
![](images/gallery/biblio/small/5/52732fe4897a1e4a.jpg)
![](images/gallery/biblio/small/5/28dc2fae72b0c24e.png)
![](images/gallery/biblio/small/5/484fb1a2ce3790af.png)
![](images/gallery/biblio/small/5/79981c44da9403b4.png)
![](images/gallery/biblio/small/5/5df598e5baa8c7dc.png)
![](images/gallery/biblio/small/5/692a9bfa59ab023d.jpg)