Загальні уявлення про прикметник
Загальні уявлення про прикметник
План-конспект заняття
Загальні уявлення про прикметник
 І. Організаційний момент. Читання книги «Теплі історії».
І. Організаційний момент. Читання книги «Теплі історії».
ІІ. Знайомство з новим матеріалом. Загальне уявлення про прикметник. Способи творення прикметників.
Дещо про самобутність прикметника: самобутніми в українській мові є словосполуки з присвійним чи відносним прикметником та іменником, які обстоював Іван Огієнко. Саме такі форми притаманні поезії Т. Шевченка: пророче слово, Максимова хата, Петрова мова, Катрин брат, батькова дитина, Мазепин собор та ін. Такі конструкції Святослав Караванський вважає належністю українського національно-культурного простору, ці форми є більш інформативними, ніж родова належність. Порівняймо: народна творчість каже: «батькова й материна молитва зодна моря вернуть» (не молитва батька чи матері).
Природними і легкими для творення нових слів є синтетичні форми прикметників, тому маємо «кращий», «найщиріший», а не впроваджені за радянського часу форми «більш добрий», «найбільш щирий», які, наслідуючи російську мову, позбавляли її «українськости».
Так як у мові є тенденції до найповнішого вираження певної якості, то доречно підсилюють синтетичну форму прикметника частки що- та як-: щонайкращий, якнайщиріший.
Що стосується історії даної частини мови, відзначимо, що прикметник – це продукт розвитку мови, він абстрактніший, молодший від іменника і виник на його базі. Термін «прикметник» виник не відразу. П. Дячан, а згодом А. Кримський пропонували вживати назву «приложник», І. Нечуй-Левицький – «ймення прикметне». Назву «прикметник» зафіксовано в «Граматиці руського язика» (Львів, 1849 р.) Я. Головацького. Отже, їй понад 160 років.
ІІІ Практична частина.
Прочитайте текст. Підкресліть прикметники.
Материнська пісня! Вона приходить до нас тихого вечора, ніжно і лагідно навіює нам ще змалечку поетичні образи Землі, Сонця, Неба. Вчить нас любові до рідного краю, до людей. З материнською піснею ми вирушаємо в життєві дороги. І вона стелиться вишиваним рушником по нашому життю, стоїть на варті всього доброго, людяного. Материнська пісня – то найсильніший гімн людині. Мене теж у широкий світ пісні вивела ласкава мелодія материнської колискової. У моєму репертуарі чимало пісень, присвячених їй – найдорожчий, найріднішій. У них – вічна синівська любов і вдячність... (Д. Гнатюк)
4. Прослухайте пісню, випишіть з неї прикметники. Виконайте завдання: з'єднайте слова з різних стовпчиків.
Допоможіть героям казки: доберіть прикметники для характеристики іменників.
Український прикметник – найкоштовніша оздоба нашого мовлення
Одного разу на зимовій галявині зібралися Небо, Дорога, Казка і Пісня. Стали вони висловлювати своє невдоволення школярами, які дали їм постійні слова, що означають ознаку предмета, яких ніхто не може позбавитися.
- Я у всіх творах «голубе» і «безхмарне», - зітхнуло Небо.
- А до мене пристало слово «рівна», - ледве не плаче дорога.
- Ой, подруженько, тобі ще нічого. Тебе хоч іноді «сільською» називають, а я завжди «цікава», - говорить Казка.
- А я лише «дзвінка…», - говорить Пісня.
- А що тут подієш, - зітхнули всі разом… Може, хтось колись нам допоможе?
Ось така ситуація трапилася з героями історії. Але ми, слухачі курсів з української мови, можемо їм допомогти.
Завдання: доберіть до слів «небо», «дорога», «казка», «пісня» прикметники.
Розряди прикметників
| Розряди прикметни-ків | Тематичні групи | Приклади | 
| Якісні прикметники виражають ознаку, закладену в суті предметів, тобто незалежно до інших значень | колір, розмір, обсяг, вагу | білий, жовтий, ясний, важкий, високий, малий, круглий | 
| 
 
 | усе, що сприймаємо органами чуття | кислий, гіркий, смачний, гострий, далекий, близький | 
| 
 
 | ознаки предмета за фізичними властивостями | теплий, твердий, пахучий, дзвінкий | 
| 
 
 | фізичні якості людини та інших істот | здоровий, худий, меткий, сліпий, лисий, стрункий | 
| 
 
 | психічні властивості, особливості характеру та інші ознаки людини | сердитий, лагідний, добрий, рішучий, розумний, настирливий, тихий | 
| Відносні прикметники виражають ознаку предмета щодо інших явищ об'єктивної дійсності | ознака предмета щодо матеріалу | алюмінієвий (дріт), глиняний (посуд), дерев 'яний (стіл), ситцева (сорочка), солом 'яна (стріха) | 
| 
 
 | ознака предмета щодо різних вимірів | годинний (відпочинок), кількаметрова (відстань), повторне (завдання), літрова (пляшка) | 
| 
 
 | ознака предмета щодо часу чи певного періоду | вечірня (газета), літній (день), місячний (графік), осіння (пора) | 
| 
 
 | ознака предмета щодо наявності чогось | дубовий (гай), документальний (фільм), кукурудзяне (листя) | 
| 
 
 | ознака щодо певного складу | дівочий (танок), качиний (табун), вовча (зграя) | 
| 
 
 | ознака предмета за дією та функцією | визвольний (рух), читальний (зал), виховна (година), копіювальний (папір), сталепрокатний (цех) | 
| 
 
 | ознака предмета за призначенням та іншими особливостями | дитячий (одяг), чоловічі (костюми) | 
| 
 
 | ознака предмета за належністю до установи, організації | шкільне (подвір'я), колективний (сад), заводська (площа) | 
| 
 
 | ознака предмета щодо розташування у просторі | приміська (зона), північний (край), навколоземний (простір), східні (слов'яни) | 
| Присвійні прикметники | належність людині | Шевченкові тори, Галин зошит, батькове пальто | 
| належність тварині | куряча лапа, лисячий хвіст | 
Підсумок заняття. Напишіть прикметники, які характеризують наше сьогоднішнє заняття.
Домашнє завдання. Розглянути таблицю «Ступені порівняння прикметників». Написати невеликий твір (7-10 речень) про осінь, використовуючи якнайбільше прикметників.
Відповіді:
Небо – блакитне, але й ранкове, осіннє, зоряне, безхмарне, нічне, червоне, веселкове, чаруюче, красиве.
Дорога – не лише рівна, але й рідна, гірська, пряма.
Казка – не лише цікава, але й повчальна, чарівна, народна, літературна.
Пісня – не тільки дзвінка, але й мелодійна, хітова, українська, зарубіжна, життєрадісна, весільна, обрядова, солов’їна.











