«Сучасні тенденції у світі медіаграмотності. Корисні інструменти для розвитку критичного мислення»: онлайн-зустріч для педагогічної спільноти Херсонщини

У межах освітнього проєкту «Школа інформаційного комфорту» бібліотекарки Гончарівки Лілія Віжічаніна та Тетяна Донченко провели онлайн-захід для педагогічної спільноти Херсонщини, присвячений темі «Сучасні тенденції у світі медіаграмотності. Корисні інструменти для розвитку критичного мислення».
Під час заходу учасники мали змогу ознайомитися з новітніми теоретичними напрацюваннями у сфері медіаграмотності та отримати практичні інструменти для роботи з учнями та студентами.
Основні акценти зустрічі
Інклюзивність та нові цільові аудиторії. Було наголошено, що медіаграмотність дедалі частіше враховує потреби різних груп населення.
Штучний інтелект і медіаграмотність. Присутні дізналися про можливості використання ШІ для розвитку критичного мислення, а також про перспективи і виклики його застосування для забезпечення інформаційної стійкості суспільства.
Медіаграмотність без слова «медіаграмотність». Обговорювалася тенденція інтеграції медіаосвіти у шкільні та позашкільні програми без прямого акценту на термінології.
Інноваційні практики. Учасники ознайомилися з сучасними підходами, які сприяють розвитку медіакультури українців та формуванню критичного мислення.
Окремо було розглянуто Стратегію розвитку медіаграмотності в Україні до 2026 року, яку Міністерство культури та стратегічних комунікацій України презентувало 3 червня 2024 року. Вона розроблена з урахуванням Стратегії інформаційної безпеки, затвердженої Указом Президента № 685/2021.
Організатори поділилися добіркою ресурсів, які допомагають формувати критичне мислення. Це онлайн-проєкт «Велика російська брехня» – цикл фільмів про країну, що живе в атмосфері інформаційної санітарії, у якому спростовуються наративи російської пропаганди; YouTube-канал COOL’ТУРИМО – своєрідний дайджест новин культури, проєкти «Історія Без Міфів» та «Історія для дорослих».
Не менш цікавою виявилася практична частина заходу. Учасники мали нагоду випробувати ігри з медіаграмотності «Пригоди Літератуса», «Медіазнайко», «НотаЄнота», які можна використовувати на уроках та тренінгах. Ігровий формат дозволив педагогам відчути на собі ефективність таких інструментів в освітньому процесі.
Традиційно наприкінці зустрічі було здійснено бібліографічний огляд нових видань з теми медіаграмотності та критичного мислення, що дає змогу педагогам розширити свої знання та інтегрувати їх у професійну діяльність.
Завершилася зустріч приємною вправою для збереження ментального здоров’я, яка допомогла присутнім зрозуміти, що кожен із нас може і повинен дбати про самопочуття.
Захід став яскравим прикладом того, що Гончарівка продовжує бути онлайн-майданчиком для обміну знаннями та досвідом, а також сприяє розвитку сучасних компетентностей освітян Херсонщини.
У заході використано матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй» («IREX»).



















