Головна Про відділ Проєкти відділу Видатні мовознавці Мовознавчі горизонти Олександра Біляєва

Мовознавчі горизонти Олександра Біляєва

Мовознавчі горизонти Олександра Біляєва
 (до 100-річчя від дня народження мовознавця та фундатора школи вчених-методистів)

… мова є неповторною для кожної нації…
О. М. Біляєв

Олександр Михайлович Біляєв – член-кореспондент Академії педагогічних наук України, професор, доктор педагогічних наук, творча спадщина якого не втрачає своєї актуальності для лінгводидактів сучасності. В його доробку важливе місце посідають лінгвометодичні концепції мовної освіти в Україні, державні проєкти, стандарти, програми тощо.

Народився Олександр Михайлович 27 лютого 1925 р. у селиці Нововоронцовка Нововоронцовського району Херсонської області.

У 1944-1945 роках служив у армії. Брав активну участь у Другій світовій війні. В одному із наступальних боїв на Берлінському напрямку був тяжко поранений. Після тривалого лікування в евакогоспіталі (понад 7 місяців) був демобілізований з армії як інвалід ІІ групи. За участь у боях нагороджений орденами.

У 1950 році закінчив з відзнакою Херсонський державний педагогічний інститут (українське відділення факультету мови і літератури).

Працював вчителем у Запоріжжі, навчався в аспірантурі в Українському науково-дослідному інституті педагогіки (УНДІП). У 1955 р. захистив кандидатську дисертацію на тему: «Робота над орфографічними помилками учнів», 1985 р. – дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук на тему: «Лінгводидактичні основи сучасного уроку української мови в середній школі».

Вивчення української мови довгий час проводилося за комплексними та проєктними програмами.

У 1932 році з’явилася програма з української мови, що була спрямована вже на систематичне вивчення мовного матеріалу, нові програми з’являлися в 1933, 1956, 1958 роках. До створення програми з вивчення української мови на початку 1970-х років активно долучився О. М. Біляєв.

У 1984 р. створена програма торкнулася й курсу української мови. У навчальному плані середньої школи збільшилася питома вага уроків української мови. Співавтором цієї програми був О. М. Біляєв.

Неоціненним став внесок О. Біляєва в розроблення концептуальних засад вітчизняної лінгводидактики. Становлення української національної школи в кінці ХХ століття зумовило розроблення кількох концепцій мовної освіти. У 1993 році побачила світ «Концепція мовної освіти в Україні» О. Біляєва, М. Вашуленка, В. Плахотника, що визначала мету, завдання, зміст мовної освіти, взаємозв’язок у вивченні рідної, державної та іноземної мов.

У переломний для української держави час створювалися концепції, що окреслюють основні шляхи розвитку мовної освіти в Україні, зокрема, «Концепція інтенсивного навчання мови», «Лінгвометодичні засади концепції шкільної мовної освіти в Україні», автором яких був О. М. Біляєв.  

Окремої уваги потребує наукова школа Олександра  Михайловича. Під керівництвом науковця впродовж 1969-2005 рр. було виконано докторські й кандидатські дисертації з проблеми методики навчання української мови. Основним методом обрано вибірковий контент-аналіз, одиниці аналізу – тема, предмет, мета дослідження. Три докторські дисертації розкривають проблеми загальної середньої освіти, одна – проблеми становлення та розвитку методики навчання української мови як науки (ХVI-XX ст.).

Особливості використання методів навчання та їх класифікацію більш докладно О. М. Біляєв розглядає у своїх найбільш відомих працях, зокрема, монографії «Сучасний урок української мови», посібнику «Лінгводидактика рідної мови», а також численних статтях, серед яких: «Вправи в навчанні мови», «Спостереження над мовою як метод навчання», «Доказова розповідь та евристична бесіда у навчанні мови», «Робота з підручником», «Методика вивчення української мови в школі» тощо.

Аналіз наукових доробок О. М. Біляєва, у яких висвітлено концепції мовної освіти, свідчить про широке коло його напрацювань. Крім змісту освіти, він разом зі співробітниками лабораторії української мови торкнувся такого важливого питання, як етапи мовної освіти, тобто побудови шкільного курсу мови. Коло наукових інтересів ученого з методики мови завжди окреслювалося потребами суспільства.

Під керівництвом О. М. Біляєва успішно захистили дисертації понад 40 кандидатів і 5 докторів наук. Він – автор понад 200 наукових праць з теорії і практики навчання української мови, української лінгводидактики, шкільних підручників з української мови, посібників для учителів, співавтор низки навчальних програм і підручників для 5-11 класів.

Помер на 81-му році життя 27 березня 2006 року. Похований на Байковому кладовищі разом із родиною.

О. М. Біляєв зробив вагомий внесок у лінгводидактичну теорію і практику навчання мови, удосконалення змісту, форм, методів, засобів навчання української мови. До ключових ідей методичної спадщини належать такі: класифікація методів навчання української мови, лінгводидактичні засади технології аспектних уроків української мови та уроків розвитку зв’язного мовлення, розроблення системи розвитку мовлення учнів, концептуальні засади навчання української мови. Саме ці ідеї значною мірою зумовлюють розвиток сучасної лінгводидактики.


Праці О. М. Біляєва:

  1. Актуальні проблеми методики мови / О. М. Біляєв // Українська мова і література в школі. – 1972. – № 1.  – С. 1–9.
  2. Зміст уроку мови / О. Біляєв // Українська мова і література в школі. – 2003. – № 4. – С. 2–6.
  3. Лінгводидактика рідної мови: навч.-метод. посіб. / О. Біляєв. – Київ : Генеза, 2005.  – 180 с.
  4. Методика мови як наука / О. Біляєв // Дивослово. – 2002. – №11. – С. 20–24; 49–50.
  5. Підвищення ефективності уроку української мови в світлі вимог реформи школи: метод. лист / О. М. Біляєв. – Київ : Рад. шк., 1988. – 48 с.
  6. Сучасний урок мови / О. М. Біляєв // Українська мова і література в школі. – 1972. – № 9. – С. 1–10.
  7. Уроки розвитку навичок зв’язної мови / О. М. Біляєв // Українська мова і література в школі. – 1974. – № 7. – С. 53–64.

У співавторстві:

  1. Концепція мовної освіти в Україні / О. М. Біляєв, М. С. Вашуленко, В. М. Плахотнік // Рідна школа. – 1994. – № 9. – С.71–77.
  2. Концепція навчання державної мови в школах України / О. Біляєв, Л. Скуратівський, Л. Симоненкова, Г. Шелехова // Дивослово. – 1996. –  № 1. – С. 16–21.
  3. Методика вивчення української мови в школі: моногр. / О. М. Біляєв, М. І. Пентилюк, В. Я. Мельничайко. – Київ : Рад. шк., 1987. – 246 с.
  4. Українська мова: підруч. для 10-11 кл. шкіл з укр. та рос. мовами навчання / О. М. Біляєв та ін. ; ред.: В. С. Левченко, О. С. Криворучко. – Київ : Освіта, 2000. – 240 с.
  5. Уроки української мови у восьмирічній школі (5-6 класи): посіб. для вчит. / за ред. О. М. Біляєва. – Київ : Рад. шк., 1966. – 384 с.

Література про нього:

  1. Біляєв Олександр Михайлович (до 90-річчя від дня народження видатного українського лінгводидактика) // Українська мова і література в школі. – 2015/1. – № 2. – С. 58–59.
  2. Олександр Михайлович Біляєв – учитель учителів [Електронний ресурс] : бібліогр. покажч. / упоряд. О. М. Горошкіна, Л. О. Попова; Ін-т педагогіки НАПН України. – Київ: Педагогічна думка, 2020. – 34 с. – Режим доступу : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724033/1/%D0%91%D1%96%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D0%B6%D1%87%D0%B8%D0%BA_%D1%80%D0%B5%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BC.pdf. – Електрон. версія друк. вид.  – Назва з екрана. – Дата звернення: 18.02.2025.
  3. Горошкіна О. М. Ідеї О. М. Біляєва в розвідках сучасних лінгводидактів і практичній діяльності вчителів / О. М. Горошкіна // Українська мова і література в школі. – 2015. – № 3. – С. 15–19.
  4. Савич Л. Уроки української мови у світлі праць О. М. Біляєва [Електронний ресурс] / Л. Савич // TNPU : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу : http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/23091/1/Savych.pdf. – Назва з екрана. – Дата публікації : 22.06.2018. – Дата звернення : 19.02.2025.
  5. Хом'як І. Любов до мови й уживаного слова (про наукову діяльність О. М. Біляєва – провідного вченого України в галузі лінгводидактики) / І. Хом'як // Українська мова і література в школі. – 2015. – № 4. – С. 17–21.
  6. Хом'як І. Типологія уроків у лінгводидактичній спадщині О. М. Біляєва / І. Хом'як // Українська мова і література в школі. – 2010. – № 4. – С. 2–5
  7. Шеремета Л. П. Науковий внесок О. М. Біляєва в контексті сучасної лінгводидактики / Л. П. Шеремета // Актуальні питання гуманітарних наук. – 2020. – № 27, т. 5. – С. 236–239.
  8. Шеремета Л. П. Становлення О. М. Біляєва як науковця-лінгводидактика [Електронний ресурс] / Л. П. Шеремета, О. І. Новіцька // Збірник наукових праць «Педагогічні науки» : Т. 3, № 78(2017) : [вебсайт].  – Електрон. дані. – Режим доступу : https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3454. – Назва з екрана. – Дата публікації : 30.10.2017. – Дата звернення : 18.02.2025.

Підготувала Т. Федько

Календар подій

     12
3 4 5 6 7 89
1011 12 13 14 15 16
1718 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28