Головна Новини «Джинса» в медіа: як розпізнати приховану рекламу?

«Джинса» в медіа: як розпізнати приховану рекламу?

07.02.2025 11:22

У Херсонській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. Олеся Гончара вже шостий рік триває просвітницький проєкт «Школа інформаційного комфорту», метою якого є розвиток критичного мислення та підвищення медіаграмотності серед херсонців усіх поколінь.

Чергову зустріч в рамках проєкту було проведено для херсонських юних блогерів, учасників медіаклубу «Navi», що діє при міському учнівському парламенті, та присвячено важливій та актуальній темі – прихованій рекламі, або так званій «джинсі» в медіа.

Тренерки проєкту – бібліотекарки Тетяна Донченко та Лілія Віжічаніна – ознайомили молодь з поняттям «джинса»: матеріалами рекламного або замовного характеру, які видаються за незалежну журналістику. Фахівці пояснили, що така практика є маніпулятивною, адже впливає на громадську думку, не розкриваючи справжніх мотивів замовника.

За допомогою конкретних прикладів із новин, соціальних мереж та друкованих ЗМІ учасники вчилися визначати ознаки прихованої реклами.

Серед ключових маркерів джинси було названо:

  • наявність прихованої вигоди: матеріал створено на користь певної компанії, політика або особи без чіткої позначки «Реклама» або «PR»;
  • емоційно забарвлену мову: використання виключно позитивних або негативних характеристик щодо героїв публікації;
  • однобокий підхід: відсутність альтернативної точки зору чи критичного аналізу;
  • підозріле джерело інформації: матеріал може містити посилання на невідомі або маловідомі експертні думки без фактологічного підтвердження.

Тренерки представили аудиторії результати досліджень Інституту масової інформації (ІМІ) щодо кількості «джинси» в українських медіа за 2024 рік. Також було надано і результати досліджень щодо Херсонщини. У херсонських медіа за час повномасштабного вторгнення кількість «джинси» зведено нанівець. Очевидно, це пов’язано з релокацією великої кількості комерційних структур з Херсонщини на інші території, а згідно з результатами досліджень ІМІ, у 2024 році саме бізнес-структури були найчастішими замовниками джинси (38,2 %).

Завдяки інтерактивному формату учасники не лише дізналися більше про джинсу, а й змогли застосувати отримані знання на практиці, аналізуючи реальні публікації.

Проєкт «Школа інформаційного комфорту» продовжуватиме свою діяльність, допомагаючи користувачам Гончарівки орієнтуватися в інформаційному просторі та уникати маніпуляцій.

Стежте за нашими анонсами та долучайтеся до наступних зустрічей!

04.09.2025
 
Євген Чикаленко – аграрій, видавець, меценат, державник
03.09.2025
 
Перше після літніх канікул засідання розмовного клубу «Єдині»
03.09.2025
 
Поетичний простір пам’яті та надії: вечір вшанування Захисників і Захисниць України
01.09.2025
 
Осінні рядки й постаті в історії міста: Гончарівка для херсонців золотого віку
29.08.2025
 
Лонгин Цегельський – невтомний борець за волю і державність України (до 150-річчя від дня народження)
28.08.2025
 
Свідчення у слові: російсько-українська війна у творах українських письменників
27.08.2025
 
Як виправити помилки у свідоцтві про державну реєстрацію актів цивільного стану та паспорті під час війни в Україні
26.08.2025
 
«Серпень у ритмах осені»: поетична онлайн-зустріч друзів Гончарівки
25.08.2025
 
Україна в серці: культурно-просвітницька зустріч для херсонців «золотого» віку
24.08.2025
 
Здобуття незалежності України – сенс життя Левка Лук’яненка

Календар подій

1 2 3 4 567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930