Головна Новини «Джинса» в медіа: як розпізнати приховану рекламу?

«Джинса» в медіа: як розпізнати приховану рекламу?

07.02.2025 11:22

У Херсонській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. Олеся Гончара вже шостий рік триває просвітницький проєкт «Школа інформаційного комфорту», метою якого є розвиток критичного мислення та підвищення медіаграмотності серед херсонців усіх поколінь.

Чергову зустріч в рамках проєкту було проведено для херсонських юних блогерів, учасників медіаклубу «Navi», що діє при міському учнівському парламенті, та присвячено важливій та актуальній темі – прихованій рекламі, або так званій «джинсі» в медіа.

Тренерки проєкту – бібліотекарки Тетяна Донченко та Лілія Віжічаніна – ознайомили молодь з поняттям «джинса»: матеріалами рекламного або замовного характеру, які видаються за незалежну журналістику. Фахівці пояснили, що така практика є маніпулятивною, адже впливає на громадську думку, не розкриваючи справжніх мотивів замовника.

За допомогою конкретних прикладів із новин, соціальних мереж та друкованих ЗМІ учасники вчилися визначати ознаки прихованої реклами.

Серед ключових маркерів джинси було названо:

  • наявність прихованої вигоди: матеріал створено на користь певної компанії, політика або особи без чіткої позначки «Реклама» або «PR»;
  • емоційно забарвлену мову: використання виключно позитивних або негативних характеристик щодо героїв публікації;
  • однобокий підхід: відсутність альтернативної точки зору чи критичного аналізу;
  • підозріле джерело інформації: матеріал може містити посилання на невідомі або маловідомі експертні думки без фактологічного підтвердження.

Тренерки представили аудиторії результати досліджень Інституту масової інформації (ІМІ) щодо кількості «джинси» в українських медіа за 2024 рік. Також було надано і результати досліджень щодо Херсонщини. У херсонських медіа за час повномасштабного вторгнення кількість «джинси» зведено нанівець. Очевидно, це пов’язано з релокацією великої кількості комерційних структур з Херсонщини на інші території, а згідно з результатами досліджень ІМІ, у 2024 році саме бізнес-структури були найчастішими замовниками джинси (38,2 %).

Завдяки інтерактивному формату учасники не лише дізналися більше про джинсу, а й змогли застосувати отримані знання на практиці, аналізуючи реальні публікації.

Проєкт «Школа інформаційного комфорту» продовжуватиме свою діяльність, допомагаючи користувачам Гончарівки орієнтуватися в інформаційному просторі та уникати маніпуляцій.

Стежте за нашими анонсами та долучайтеся до наступних зустрічей!

16.10.2025
 
Такі смачні та запашні… книги
16.10.2025
 
Документальна спадщина Пилипа Орлика в архівах світу
15.10.2025
 
Про осінь, любов і дари життя: читання вголос та тиха бесіда за збіркою есеїв Богдани Матіяш «Братик Біль, Сестричка Радість»
13.10.2025
 
Онлайн-зустріч «Імена на мапі Херсона»: Андрій Грабенко – громадський діяч, письменник, фольклорист
10.10.2025
 
Медіаграмотність по-новому: сучасні виклики та практичні інструменти для освітян Херсонщини
09.10.2025
 
Тепла зустріч у розмовному клубі
09.10.2025
 
Верблюди на Херсонщині: маловідома сторінка південноукраїнської історії
06.10.2025
 
Меценатська діяльність Івана Мазепи – у фокусі зустрічі слухачів проєкту «Імена на мапі Херсона»
02.10.2025
 
«Там, де сива велич Риги та литовських володарів слава…»: державність на землях сучасних Латвії та Литви в середньовіччі та ранньому новому часі
01.10.2025
 
«Малюй собі мрії»: вечір поезії з Яною Малигою

Календар подій

   1 2 345
6 78 9 10 1112
13 14 15 16 171819
20212223242526
2728293031