Первинна медична допомога – як це працюватиме?

Первинна медична допомога – як це працюватиме?

Міністерство охорони здоров’я України затвердило Порядок надання первинної медичної допомоги – документ, який регламентує роботу терапевтів, педіатрів та сімейних лікарів, дає чіткий перелік послуг закладів «первин­ки» і формує нову культуру взаємодії лікаря та пацієнта.
Уже з 1 липня абсолютно всі заклади первинної медичної допомоги (ПМД) мають керувати­ся цим документом.

Які послуги надаватимуть терапевти, педіатри та сімейні лікарі?
Наказ № 504 «Про затвердження порядку надання первинної медичної допомоги» визначає список послуг ПМД, вартість яких компенсуватиме держава через Національну службу здоров'я України (НСЗУ).
Так, терапевти, педіатри та сімейні лікарі спостерігатимуть за вашим станом здоров'я (чи станом здоров'я вашої дитини), ставитимуть діагнози та лікуватимуть найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани.
Так само терапевти, педіатри та сімейні лікарі вестимуть пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами.
За потреби ваш лікар дасть направлення до фахівця вторинної чи третинної допомоги - лора, ендо­кринолога, хірурга тощо - чи буде консультуватись з ним щодо вашого лікування.
Ваш лікар також надаватиме невідкладну допомогу при гострому розладі фізичного чи психічного здоров'я, якщо не потрібно екстреної, спеціалізованої або високоспеціалізованої меддопомоги.
Важливою буде роль вашого лікаря і у запобіганні хвороб. Ваш лікар вчасно виявить ризики для здо­ров'я. Він проконсультує, як поступово звільнитись від пагубних звичок, де знайти додаткову допомо­гу і перейти на здоровий спосіб життя.
У компетенції лікаря «первинки» -  спостереження за здоровою дитиною, неускладненою вагітністю і окремі послуги паліативної допомоги.
Ваш лікар також видасть потрібну довідку, листок непрацездатності, направлення для проходження медико-соціальної експертизи тощо.

Скільки людей може обслуговувати один лікар?
Згідно з Порядком, оптимальний обсяг практики для сімейного лікаря складає 1 800 пацієнтів, тера­певта - 2 000, педіатра - 900.
Обсяг практики може відрізнятися від оптимального залежно від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, в межах якої мешкають люди, що належать до відповід­ної практики.
Наприклад, якщо сімейний лікар працює у селі, де мешкає 2000 людей, то усі жителі зможуть обслу­говуватись у нього. Без медичної допомоги не залишиться ніхто.

Чи будуть лікарі виїжджати на виклики до пацієнта?
Так, але рішення приймає лікар (терапевт, педіатр чи сімейний лікар), а не пацієнт чи працівники реєстратури.
Люди, які насправді потребують консультації лікаря у себе вдома, не залишаться без допомоги. Пацієнт може подзвонити і записатись на прийом до лікаря або обґрунтувати потребу і викликати ліка­ря до себе додому, залишивши при цьому свої контактні дані.
Лікар тепер матиме можливість передзвонити пацієнту і обговорити з ним його проблему, а також домовитись про час такого візиту. Раніше пацієнт самостійно здійснював оцінку свого стану або стану своєї дитини і приймав рішення дочекатися лікаря вдома. Зараз лікар на підставі інформації від пацієнта здійснюватиме оцінку ситуації і пропонуватиме пацієнту більш виважене рішення.
Іноді стан пацієнта вимагатиме виклику швидкої (103), а не очікування, поки лікар ПМД прийде до нього. Мова йде не про екстрену допомогу - служба «швидкої» працюватиме у звичному режимі.

Хто прийматиме пацієнтів, якщо лікар у відпустці?
Якщо лікар у відпустці чи з інших причин не може прийняти пацієнта, то надавач ПМД (заклад охозони здоров'я) має забезпечити заміну.
Усі пацієнти практики мають знати про тимчасового нового лікаря завчасно: за тиждень, якщо замі­на передбачувана (наприклад, лікар у відпустці чи у відрядженні), у перший день, якщо заміна непередбачувана (наприклад, лікар захворів).
При цьому укладати нову декларацію, писати заяви, йди до головного лікаря не треба. Навпаки - завдання адміністрації завчасно проінформувати пацієнтів, дати їм інформацію про нового лікаря і простежити, щоб меддопомога була безперервною.

З повагою до пацієнта: сервісні вимоги до мєдзакладів
Порядок вперше вводить поняття практики ПМД (первинної медичної допомоги) - це лікар та його пацієнти.
Так, лікар формує свою практику та налагоджує довірчі стосунки з кожним пацієнтом.
Водночас лікарі можуть утворювати групові практики ПМД: об'єднуватись, щоб забезпечити сервіс­ні умови та безперервність надання меддопомоги.
Так, у Порядку вперше передбачені сервісні умови надання меддопомоги - прості речі, які тепер мають виконуватись обов'язково.
Так, якщо змінюється адреса надання меддопомоги чи режим роботи, то пацієнти мають бути проінформовані: оголошення з новою адресою чи зміненим графіком прийому мають з'явитись у доступ­ному для пацієнтів місцях і на веб-сторінках закладу чи лікаря, якщо такі є.
Крім того, якщо пацієнти уже записались на прийом, їм мають повідомити про зміну адреси чи режи­му роботи особисто (наприклад, телефоном).
Так само важливо інформувати пацієнтів, якщо надавач первинної меддопомоги з якихось причин припинив свою діяльність. Крім оголошення у доступних для пацієнтів місцях і на веб-сайтах, відповід­ні повідомлення має отримати кожен пацієнт особисто.

Як записатися на прийом і чи працюватимуть медзаклади у вихідні?
Записатись до лікаря можна буде особисто, телефоном, електронною поштою чи іншими доступни­ми засобами. Якщо змінився номер телефону, адреса електронної пошти тощо - пацієнти мають бути проінформовані.
На вихідних більшість закладів не працюватимуть повний робочий день.
Водночас Порядок визначає, що надавач ПМД може самостійно або спільно з іншими надавачами ПМД утворити черговий кабінет, де будуть приймати пацієнтів поза визначеними годинами прийому, а також у вихідні, святкові та неробочі дні.

Про Табель технічного оснащення
Щоб заклади могли надавати якісну меддопомогу, вони мають відповідати Табелю технічного осна­щення. Оновлений Примірний табель матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров'я га фізичних осіб - підприємців, які надають первинну медичну допомогу, значно коротший, ніж це було раніше, і відповідає реальним потребам на «первинці». Необхідне технічне оснащення дозволить виконати Порядок надання ПМД.

Кабінет Міністрів України

// Соціальний захист. – 2018. - № 3-4. – С. 49-50.
// Офіційний вісник України. – 2018. –  № 23. – С. 602.
// http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0348-18/print1452602329980438
// https://www.sunrisemy.com/nakaz-moz-148-vid-26-sichnya-2018-roku-pro-zatverdzhennya-primirnogo-tabelya-materialno-texnichnogo-osnashhennya-zakladiv-oxoroni-zdorovya-ta-fizichnix-osib-pidpriyemciv-yaki-nadayut-p/

21.11.2024
 
Захопливі «Книгомандри» юних друзів Гончарівки: зустріч з письменницею Галиною Вдовиченко
21.11.2024
 
Сходження до величі: Русь та Литва в добу середньовіччя: публічна лекція Артема Петрика в рамках проєкту «Вечори історії з Гончарівкою»
20.11.2024
 
Перший історик української бібліографії
20.11.2024
 
Херсон-Харків об’єднані українською: тема зустрічі – як завоювати друзів
16.11.2024
 
«Ми є. І ми будемо». Вечір пам’яті Олександра Меньшова
14.11.2024
 
Оленка Ґердан-Заклинська. Танок на все життя
13.11.2024
 
Херсонцям про особливості реєстрації народження дітей від юристки Алли Берлім
08.11.2024
 
Книжки – найкращий подарунок
07.11.2024
 
«Єдине, що від нас іще залежить, – принаймні вік прожити як належить»: зустріч учасників розмовного клубу «Єдині»
06.11.2024
 
Презентація книги Олени Маляренко «Жизель і мир» на «Вечорі з Гончарівкою»

Календар подій

    12 3
4 5 6 7 8 910
1112 13 14 15 16 17
1819 20 21 222324
252627282930