Віжічаніна Л. Проєкт «Школа інформаційного комфорту» та його роль у формуванні медіаграмотності користувачів Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Олеся Гончара
// Бібліотечна планета. – 2025. – № 1. – С. 29–31.
Проєкт «Школа інформаційного комфорту» та його роль у формуванні медіаграмотності користувачів Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Олеся Гончара
Лілія Віжічаніна, завідувачка відділом наукової інформації та бібліографії ХОУНБ ім. Олеся Гончара
Тетяна Донченко, завідувачка відділом документів іноземними мовами ХОУНБ ім. Олеся Гончара
Медіаосвіта сьогодні – частина основних прав кожного громадянина будь-якої країни світу на свободу самовираження і права на інформацію, а також вагомий інструмент підтримки демократії, частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно-опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій [2].
Відповідно до ухваленої в Україні Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України», у бібліотеках має відбутися низка позитивних змін, які наблизять ці інформаційні осередки до сучасних освітніх просторів. Стратегією визначено, що книгозбірні України є базовим елементом культурної, наукової, освітньої, інформаційної інфраструктури держави. Вони сприяють розбудові читаючої, мислячої та освіченої нації, спроможної практично втілювати набуті знання і досвід у розбудову незалежної України [4].
Саме з цією метою в Херсонській ОУНБ ім. Олеся Гончара з 2019 року реалізується проєкт «Школа інформаційного комфорту», основною метою якого є підвищення інформаційного імунітету його мешканців Херсонщини [1].
Даний проєкт орієнтований на учнівську та студентську молодь, педагогічну спільноту, бібліотекарів, пенсіонерів Херсонщини (див. діаграму 1.1.).
![]() |
Діаграма 1.1. Учасники проєкту «Школа інформаційного комфорту» |
Заходи відбуваються у формі тренінгів і присвячені таким актуальним проблемам, як «Соціальні мережі», «Фейки», «Пропаганда», «Маніпуляції та мова ворожнечі», «Джинса», «Академічна доброчесність», «Цитати та вміння їх оформлювати», «Стереотипи», «Кібербезпека» та ін. Під час кожного заходу бібліотекарі роблять огляди друкованих та інтернет-видань, які можуть бути корисні для більш детального розгляду тієї чи іншої теми.
До повномастшабного вторгнення заходи даного проєкту реалізувалися як на базі бібліотеки, так і у формі виїзних заходів до навчальних закладів – загальноосвітніх шкіл, професійних коледжів та закладів вищої освіти. У час пандемії заходи відбувалися на платформі ZOOM.
Після лютого 2022 року дані заходи відбуваються переважно онлайн. Протягом 2023-2024 року було проведено понад 60 подібних заходів, які відвідали близько 1000 осіб.
Особливо популярною є тема фейків та пропаганди. Цікаво, що під час тренінгів з даної теми, особливо для вчителів історії, відбуваються мінілекції істориків, які допомагають учасникам зустрічей розвінчувати різноманітні фейки в історії Херсона, а також розуміти, як протягом історії використовувалися засоби пропаганди.
Реалізуючи проєкт «Школа інформаційного комфорту», бібліотекарі розробляють власні тренінги, наприклад, «Соціальні мережі: будьмо обережні!», «Маніпуляції. Мова ворожнечі», «Пропаганда та засоби боротьби з нею»; «Що таке джинса та як її розпізнати» та ін.
Під час тренінгу «Соціальні мережі: будьмо обережні!» розглядаються соціально-політичні умови руйнування інформаційного імунітету українців, реальні приклади загроз, які є у мережі «Фейсбук» у вигляді фейкових сторінок, різноманітних опитувань, «чудодійних» картинок тощо, а також спільно з учасниками заходів тренери формулюють основні правила користування соцмережами, які дозволять уникнути серйозних проблем.
У ході тренінгу «Маніпуляції. Мова ворожнечі» тренери детально описують види маніпуляції з конкретними прикладами таких видів. Низка вправ дозволяє учасникам заходу навчитися працювати з інформацією, віднаходячи в ній маніпуляції у вигляді применшення чи перебільшення цифрових показників, узагальнення, гіперболізації явищ чи подій та їх наслідків, перенесення властивостей і ваги одних понять на інші тощо. Окрему увагу звернено на проблему мови ворожнечі та розглянуто її прояви, а також надано конкретні рекомендації, як уникати такої мови та що робити, якщо хтось став її жертвою.
Надзвичайно актуальним є заняття з теми «Джинса». У ході зустрічі тренери проєкту висвітлюють ознаки джинси та наводять приклади матеріалів такого змісту. Особливо корисною є практична частина зустрічі, яка дозволяє кожному з присутніх потренуватися у розпізнаванні «джинсованого» матеріалу в різних видах ЗМІ. Таке явище, як «джинса», неможливо виправдати, оскільки спрямоване воно на маніпуляцію суспільною думкою і обдурювання власної аудиторії.
Проблема пропаганди – одна з найактуальніших завжди, а особливо в наш час. Про те, як розпізнавати пропаганду та не стати її жертвою, можна дізнатися під час тренінгу «Що таке пропаганда та як не стати її жертвою?». Тренери стисло висвітлюють історію появи та використання терміну «пропаганда», її вияви в історії стародавнього світу, наводять приклади найпоширеніших наративів російської пропаганди в сучасній війні. А запрошений гість, історик Артем Петрик детально розповідає про становлення російської пропаганди, систему пропаганди, яка реалізується крізь російські підручники з історії, а також пропонує дієві поради, як не потрапити на гачок таких наративів. Такі зустрічі нагадують учасникам, що історія – це не про минуле, а про те, як не повторювати помилок у майбутньому, а також про те, що знання – це броня.
Під час зустрічей тренери проєкту використовують наочні матеріали та вправи проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», зокрема ігри «Три кола навколо лідера», «Правда-неправда», поради «Як протистояти маніпуляціям у рекламі», цікаві відео тощо.
Сьогодні боротьба з російськими фейками є вельми актуальною, особливо для мешканців Херсонщини. Тому особливої популярності як для вчительської, так і для учнівської та студентської аудиторії набули антифейкові інтелектуальні ігри проєкту «НотаЄнота» [3].
Херсонці добре знають, що коли вороги робили «жест доброї волі», то прихопили з собою улюбленця багатьох мешканців міста єнота Віталіка. Тваринку не лише вкрали, а почали використовувати у своїй пропаганді. Вони перейменували Єнота Віталіка на Хєрсі, зробили шеврони з єнотом, нібито зарахували його до мелітопольського університету на спеціальність «Інформаційна безпека», а також створили окремі тематичні телеграм-канали, де активно постили дитячі малюнки та збирали кошти на потреби «СВО». Один із таких телеграм-каналів мав понад 76 тисяч підписників.
Врятувати єнота з пропагандистського полону – така мета інтелектуальної гри, авторкою якої є Альона Романюк, фактчекерка, головна редакторка проєктів «НотаЄнота» та «По той бік путінської брехні», викладачка Інституту журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, НУ «Києво-Могилянська академія», ведуча телепроєкту «Анатомія брехні».
Під час зустрічей бібліотекарі використовують як готові сценарії ігор від авторки проєкту Альони Романюк, так і власні варіанти ігор, які вони розробляють, використовуючи матеріали сайту https://notaenota.com [5]. Зустрічі у формі інтелектуальної гри подобаються всім учасникам, незалежно від віку.
За відгуками учасників тренінгів, важливість даних зустрічей неможливо переоцінити. Ці заняття озброюють відвідувачів важливими знаннями та необхідними навичками, які допомагають їм фільтрувати інформаційні потоки.
Таким чином, здійснюючи медіаосвітню діяльність, Херсонська ОУНБ ім. Олеся Гончара допомагає користувачам успішно розвивати навички критичного мислення та свідомого споживання інформації. І в цьому полягає надзвичайно важлива місія бібліотек на сьогодні.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
- Інфомедійна грамотність – важлива навичка сучасної людини. – Режим доступу : https://biblio.lib.kherson.ua/infomediyna-gramotnist.htm. – Дата перегляду : 13.10.2024.
- Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М. М. Слюсаревського. – Київ, 2016. – 16 с.
- Рятувальна операція щодо визволення херсонського єнота з пропагандистського полону триває: інтелектуальна гра «Нота Єнота: фейки про історію і не тільки». – Режим доступу : http://biblio.lib.kherson.ua/ryatuvalna.htm. – Дата перегляду : 13.10.2024.
- Стратегія розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України». Режим доступу : http://www.ounb.km.ua/biblio/Strategy%20library.pdf. – Дата перегляду : 13.10.2024.
- Антифейкова інтелектуальна гра «НотаЄнота». – Режим доступу : https://notaenota.com. – Дата перегляду : 13.10.2024.